مرکز توانبخشی دبی

این وبلاگ در باره ارائه خدمات مرکز توانبخشی دبی است.

مرکز توانبخشی دبی

این وبلاگ در باره ارائه خدمات مرکز توانبخشی دبی است.

طرح واره ها، جادوی تغییر


 در گستره وسیع ذهن ما، **طرحواره**ها به عنوان قطب نماهای ذهنی عمل می کنند و ما را از طریق زمین پیچیده اطلاعات راهنمایی می کنند.  این چارچوب‌های شناختی به ما کمک می‌کنند تا دنیا را درک کنیم، تجربیات را سازماندهی کنیم و آنچه در پیش است را پیش‌بینی کنیم.  


 ### **1.  طرحواره ها چیست؟**

 - **تعریف**: طرحواره ها مانند کابینت های بایگانی ذهنی هستند که باورها، انتظارات و دانش ما را به خوبی ذخیره می کنند.

 - **عملکرد**: آنها به ما این امکان را می دهند که اطلاعات را با طبقه بندی آنها به الگوهای آشنا به طور کارآمد پردازش کنیم.

 - **مثال**: طرحواره کودکی را برای اسب ها تصور کنید - چهار پا، دم و یال.  هنگامی که او با یک گاو روبرو می شود، طرح واره موجود او را وادار می کند تا آن را به عنوان یک اسب برچسب بزند تا زمانی که این طرح واره  اصلاح شود. 


 ### **2.  مزایای طرحواره ها:**

 - **پردازش کارآمد اطلاعات**: طرحواره ها به ما کمک می کنند تا نویز را غربال کنیم و الگوهای آشنا را به سرعت تشخیص دهیم.

 - **تقویت حافظه**: جزئیات سازگار با طرحواره  در ذهن ما می ماند.

 - **تشکیل انتظار**: آنها چیزی را که ما پیش بینی می کنیم به آن شکل می دهند - مانند رفتن به رستوران و انتظار منو و سفارش غذا دادن، چون این منو و سفارش دادن همراه با رستوران است. 


 ### **3.  طرحواره ها در ورزش :**

 - **ورزش ها**:

     - **حافظه تشخیص**: ورزشکاران حرکات را بر اساس حافظه تشخیص داده و  تنظیم می کنند.  با هر تمرین طرح واره آن حرکت در شبکه های مغز ایجاد می شود.

     - **متغیر در مقابل تمرین ثابت**: هر دو ضروری هستند— تمرین ثابت به تمرینی گفته می شود که تغییر در آن انجام نمی شود و فقط تکرار می گردد. 

تمرین متغیری در واقع یک تمرین اصلاح شده است، برطرف کردن نقص یک حرکت و تمرین کردن آن.


 ### **4.  ایدئولوژی ها: طرحواره ها در مقیاس بزرگ**

 - **تعریف**: ایدئولوژی ها (سیاسی، مذهبی، فرهنگی) ابر طرحواره هستند.

 - **شباهت ها**: ایدئولوژی ها مانند طرحواره ها جهان بینی ما را سازماندهی می کنند و بر اعمال ما تأثیر می گذارند.

 - **تفاوت ها**: ایدئولوژی ها فراتر از شناخت فردی هستند، جوامع را شکل می دهند و احساسات را برمی انگیزند. 


مشکل ساز شدن طرح واره ها


طرح واره ها همانطور که گفته شد، برای ساده کرده و سریع تر کردن شناخت در مغز ایجاد می شود. در بسیاری از مواقع این الگوهای انباشته شده در مغز (طرح واره ها) با اطلاعات یا محیط جدید و یا هدف های ما ناسازگار است، در چنین مواقعی طرح واره مانع رشد ما می شود و دید ما را محدود می کند.


مثال ها

طرح واره ها در ارتباطات: کودکی که از مادر یا پدر طرح واره بی اعتمادی و بد رفتاری را یاد گرفته، شاید این طرح واره در جاهایی از او حفاظت کند اما رابطه او را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد و در روابطی که سرشار از بی اعتمادی و بدرفتاری است به دام می افتد.


ورزش: بسکتبالیست، یا کشتی گیر یا فوتبالیستی که فنونی را از مربیش یاد گرفته و از آنها استفاده می کنند در مواجه با موقعیت های جدید، حریف های جدید، نیاز به اصلاح و پیشرفت هست، ورزشکارانی که طرح واره های خود را اصلاح نکنند پیشرفتی نمی کنند.


ایدئولوژی ها و ادیان: ایدئولوژی ها و ادیان هم بعنوان ابر طرح واره به همین گونه هستند در صورت عدم تغییر مانع رشد جوامع و پیروان می گردند که تاریخ سرشار از عقب ماندگی ها و از طرفی پیشرفت های جوامعی است که تغییر ایجاد کرده آمد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد