مرکز توانبخشی دبی

این وبلاگ در باره ارائه خدمات مرکز توانبخشی دبی است.

مرکز توانبخشی دبی

این وبلاگ در باره ارائه خدمات مرکز توانبخشی دبی است.

یادگیری زدایی و یادگیری مجدد در درمان اعتیاد

بیایید عمیق تر به مفهوم **یادگیری زدایی و یادگیری مجدد** در زمینه بهبودی اعتیاد بپردازیم:


 1. **شکستن چرخه: عدم یادگیری الگوهای ناسازگار**:

    - **الگوهای اعتیاد**:

      - اعتیاد شامل رفتارهای تکراری است که ناشی از هوس، لذت جویی یا اجتناب از ناراحتی است.

      - این الگوها به دلیل انعطاف پذیری عصبی - توانایی مغز برای انطباق و ایجاد ارتباطات جدید - عمیقاً در مغز جا می گیرند.

    - **یادگیری زدایی**:

      - بهبودی مستلزم **یادگیری زدایی** از این الگوهای ناسازگار است.

      - این فقط در مورد ترک مواد نیست.  این در مورد از بین بردن مسیرهای عصبی مرتبط با اعتیاد است.

      - یادگیری زدایی شامل به چالش کشیدن پاسخ های خودکار و رهایی از رفتارهای شرطی است.

    - **نمونه هایی از یادگیری زدایی**:

      - ممکن است فرد ارتباط بین استرس و مصرف مواد را بیاموزد.

      - آنها آگاهانه عادات قدیمی را با مکانیسم های مقابله ای سالم جایگزین می کنند.

      - درمان شناختی رفتاری (CBT) به افراد کمک می کند تا الگوهای فکری مضر را شناسایی و اصلاح کنند.


 2. ** سیم کشی مجدد مغز: یادگیری مجدد **:

    - **نروپلاستیسیته در عمل**:

      - انعطاف پذیری مغز امکان یادگیری مجدد را فراهم می کند.

      - هنگامی که مسیرهای قدیمی ضعیف می شوند، مسیرهای جدید می توانند شکل بگیرند.

    - **یادگیری مجدد پاسخ های سالم**:

      - افراد در حال بهبودی به طور فعال مغز خود را دوباره سیم کشی می کنند.

      - آنها روش های سالم تری برای مقابله با استرس، محرک ها و هوس ها را یاد می گیرند.

      - یادگیری مجدد شامل تمرین رفتارهای جدید به طور مداوم است.

    - **نمونه هایی از آموزش مجدد**:

      - به جای اینکه وقتی استرس دارید به سراغ الکل بروید، ممکن است فردی تنفس عمیق یا ذهن آگاهی را تمرین کند.

      - آنها آگاهانه در فعالیت های مثبت برای تقویت ارتباطات عصبی جدید شرکت می کنند.

      - نوروفیدبک و مدیتیشن می تواند به این روند کمک کند.


 3. **سفر مستمر**:

    - **فرآیند مادام العمر **:

      - بازیابی یک رویداد یک بار نیست.  این یک سفر مداوم است

      - یادگیری زدایی و یادگیری مجدد به تدریج اتفاق می افتد.

    - **صبر و پشتکار**:

      - شکستن چرخه اعتیاد مستلزم استمرار است.

      - افراد هنگام عبور از پسرفت ها و عودها به صبر نیاز دارند.

    - **حمایت و انجمن**:

      - گروه های حمایتی، درمان و ارتباطات با همسالان باعث تشویق می شوند.

      - به اشتراک گذاشتن تجربیات و یادگیری از دیگران باعث تقویت تغییرات مثبت می شود.


 4. **امید و تحول**:

    - **رهایی یافتن**:

      - یادگیری زدایی و یادگیری مجدد امیدی برای تحول است.

      - مردم می توانند زندگی خود را فراتر از اعتیاد به دست آورند.

    - **توانمندسازی**:

      - با مشارکت فعال در سیم کشی مجدد مغز، افراد دوباره حس کنترل را به دست می آورند.

      - آنها عامل تغییر می شوند تا قربانی شرایط.


 به یاد داشته باشید، بهبودی اعتیاد شامل حذف الگوهای قدیمی و یادگیری مجدد آگاهانه و پاسخ های سالم تر است.  این یک سفر شجاعانه به سوی شفا و رشد است. 

اعتیاد به عنوان یادگیری و سازگاری

بیایید دیدگاه **اختلال یادگیری** ارائه شده در **"مغز شکست ناپذیر: راه انقلابی جدید درک اعتیاد"** توسط **Maia Szalavitz** را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم:


 1. **اعتیاد به عنوان یادگیری و سازگاری**:

    - **تغییرات پویا مغز**:

      - مغز به طور قابل توجهی سازگار است.  دائماً خود را بر اساس تجربیات، عادت‌ها و نشانه‌های محیطی دوباره سیم‌کشی می‌کند.

      - رفتارهای اعتیادآور با سازگاری مغز با مواد (مانند مواد مخدر یا الکل) یا اعمال تکراری (مانند قمار یا استفاده از اینترنت) ظاهر می شوند.

    - **نروپلاستیسیته**:

      - نوروپلاستیسیته به توانایی مغز برای سازماندهی مجدد خود با ایجاد اتصالات عصبی جدید اشاره دارد.

      - در اعتیاد، این ارتباطات الگوهای مربوط به لذت، پاداش و ولع را تقویت می کند.

    - **آموزش از پاداش ها و پیامدها**:

      - اعتیاد شامل یادگیری از پاداش ها (تقویت مثبت) و پیامدها (تقویت منفی) است.

      - مغز می آموزد که برخی رفتارها منجر به پیامدهای لذت بخشی می شود (مثلاً سرخوشی ناشی از مواد مخدر) یا ناراحتی را کاهش می دهد (مثلاً کاهش استرس).

      - با گذشت زمان، این تداعی‌های آموخته شده عمیقاً ریشه‌دار می‌شوند.


 2. **زمان، زمینه، و آسیب پذیری**:

    - **دوره های بحرانی**:

      - همانطور که یادگیری زبان در دوران کودکی آسان تر است، آسیب پذیری اعتیاد نیز ممکن است تحت تأثیر دوره های بحرانی قرار گیرد.

      - به عنوان مثال، نوجوانی، دوران افزایش نوروپلاستیسیته است و آن را به دوره ای حیاتی برای یادگیری رفتارها تبدیل می کند.

    - **موارد زمینه**:

      - اعتیاد صرفاً مربوط به انتخاب های فردی نیست.  توسط عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی شکل می گیرد.

      - تروما، استرس، تأثیر همسالان و پویایی خانواده همگی نقش دارند.

    - **تفاوتهای فردی**:

      - برخی افراد به دلیل استعدادهای ژنتیکی یا تجربیات اولیه بیشتر مستعد الگوهای اعتیاد آور هستند.

      - درک این تفاوت ها به مناسب سازی مداخلات کمک می کند.


 3. **یادگیری زدایی و یادگیری مجدد**:

    - **شکستن چرخه**:

      - بهبودی شامل حذف الگوهای ناسازگار است.

      - این فقط در مورد ترک مواد نیست.  این در مورد سیم کشی مجدد مغز است.

    - **رویکردهای شناختی رفتاری**:

      - درمان‌هایی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) بر تغییر الگوهای فکری و رفتار تمرکز دارند.

      - با به چالش کشیدن باورهای تحریف شده و تقویت پاسخ های سالم تر، افراد می توانند مغز خود را دوباره سیم کشی کنند.

    - **نوروفیدبک و آموزش مغز**:

      - هدف تکنیک هایی مانند نوروفیدبک تغییر مستقیم فعالیت مغز است.

      - افراد یاد می گیرند که امواج مغزی خود را تنظیم کنند و الگوهای سالم تری را ترویج کنند.

    - **فرآیند مادام العمر **:

      - بازیابی یک رویداد یک بار نیست.  این یک سفر مداوم از یادگیری و یادگیری مجدد است.


 4. ** شفقت و کاهش برچسب زدن**:

    - **اعتیاد انسانی**:

      - مشاهده اعتیاد به عنوان یک اختلال یادگیری، دیدگاه نسبت به افراد مبتلا را تغییر می دهد.

      - تمرکز را از سرزنش به درک تغییر می دهد.

    - **کاهش انگ**:

      - وقتی اعتیاد را به عنوان یک فرآیند یادگیری پیچیده بشناسیم، کمتر احتمال دارد به افراد انگ  بزنیم.

      - شفقت و همدلی به ابزارهای ضروری در حمایت از بهبودی تبدیل می شوند.


 به یاد داشته باشید، این دیدگاه، روایت‌های سنتی را به چالش می‌کشد و ما را تشویق می‌کند تا اعتیاد را از دریچه سازگاری و یادگیری ببینیم. 


 

مغز شکست ناپذیر

بیایید عمیق تر به ** "مغز شکست ناپذیر: یک روش جدید انقلابی برای درک اعتیاد" ** توسط ماریا  زالاویتز بپردازیم

1. ** تغییر پارادایم **: - دیدگاه های سنتی اغلب اعتیاد را به عنوان یک شکست اخلاقی یا یک بیماری مغزی نشان می دهند. با این حال، Szalavitz این دیدگاه باینری را به چالش می کشد. - او پیشنهاد می کند که اعتیاد یک اختلال یادگیری ** است، تحت تأثیر یک تعامل پیچیده از عوامل مانند ژنتیک، محیط زیست و تاریخ شخصی. - مانند اوتیسم، اعتیاد در یک طیف وجود دارد، و درک آن نیاز به یک رویکرد قابل توجهی دارد. 

2. ** اعتیاد به عنوان یادگیری **: - Szalavitz استدلال می کند که رفتارهای اعتیاد آور پاسخی هستند به موقعیت های استرس زا که یاد گرفته شده اند

 - مغز با مواد یا رفتارها اعتیاد گونه سازگار می شود و منجر به الگوهای اجباری می شود. 

- به جای یک "مغز شکسته"، اعتیاد شامل انعطاف و سازگاری مغز است.

 3. ** عدم تفکیک کردن بحث **: - با تفکر دوباره در باره اعتیاد، کتاب با هدف تفاهم در مورد درمان، پیشگیری و سیاست گذاری است.

 - هیچ راه حل جهانی وجود ندارد رویکردهای شخصی بسیار مهم هستند. - زمان بندی، زمینه، و تفاوت های فردی مهم هستند.

 4. ** سفر نویسنده **: - Maia Szalavitz داستان شخصی خود را از بازیابی از اعتیاد هروئین و کوکائین به اشتراک می گذارد. - تجربیات او به بررسی اکتشاف اعتیاد به عنوان یک اختلال رشد می پردازد. - کار Szalavitz ترکیبی از علم، تحقیقات و همدلی است.

 5. ** نکات کلیدی **: - اعتیاد صرفا در مورد مواد نیست؛ این در مورد یادگیری و سازگاری است. - روش های شفقت و فردی ضروری است. -تفکر دوباره در باره  اعتیاد  می تواند منجر به مداخلات موثر تر شود.